En hälsning från oss i arkivet:

Lämna gärna kommentarer om du har tankar, funderingar eller annat som kan vara av värde. Det är alltid trevligt med respons från läsarna - vare sig det är egna frågor eller svar på frågor från oss skribenter. Tack på förhand!

lördag 12 juli 2008

Tratt' ti mä!

"Det är inte med torra ögon man får ordning på det där!" meddelade en informant i nutida Filipstad och upptecknaren, som nog får se detta som sin debut i dialektupptecknarligan, blev förundrad och tänkte: "Vad är nu detta? Vad menar han?". Jag ska försöka ta reda på det, och forskar helt sonika vidare runt i arkivet, men den som vet mer eller har en tolkning av uttrycket får gärna höra av sig till mig.

Vidare i de värmländska skogarna finns ordet jämt med i diverse olika sammanhang. Ett överflödigt ord rent syntaktiskt, men likväl finns det där, som i t.ex.

"Jag ska jämt ner på stan."

Efter lite letande bland lådorna på bokstaven j fann jag från Färnebo & Fryksdals hd:er:

jämt adv.
1. 'alldeles'
2. [...]

Det finns och det är levande i språket och dialekten än idag. Jag ska göra en djupare analys i nästa vecka av bägge de här färska värmlandsexemplen. Därmed ämnar jag trattä ti nån', vilket betyder att 'grundligt förklara en sak', i Indals sn, Medelpad, år 1953.

C

Inga kommentarer: